Wykonaj audyt swojego landing page’a w 13 krokach

Landing page to pierwsza strona, na którą trafia odwiedzający, który pozyskany został za pomocą działań akwizycyjnych. Może być ona elementem większej witryny lub po prostu samodzielną stroną docelową/stroną lądowania. Jej głównym celem jest konwersja, dlatego wszystkie zamieszczone na niej elementy powinny pomagać w osiągnięciu określonego celu przez odwiedzającego. Konwersją możemy nazwać rozpoczęcie procesu zakupowego, pozostawienie danych kontaktowych, pobranie zamieszczonego poradnika, czy też rejestrację w serwisie.

Przyjęło się, że niezależnie od branży konwersja na landing page’u waha się pomiędzy 2-3% (od 2 do 3 osób na 100 wypełniło określony cel) i choć w zależności od branży średni stopień konwersji może wynosić zaledwie 1.1% (elektronika), to właśnie wcześniej określony przedział powinien być dla nas punktem wyjścia.

Jeżeli nie osiągamy nawet 2-3% konwersji, wtedy powinniśmy pomyśleć o tym, czy wykorzystywany landing page nie zawiera błędów. Znajdziesz je odpowiadając na poniższe pytania i podliczając sobie punkty.

 

13-punktowy audyt strony typu landing lage

1) Czytelność

  • 4 punkty: Tytuł oraz nagłówki są napisane zwięźle. Jasno odpowiadają na pytania „Co to jest?” oraz „Czy to dla mnie?”. Składana w nagłówku obietnica np. „Darmowy poradnik XYZ” jest konsekwentnie rozszerzana w kolejnych elementach strony. Tytuł oraz nagłówki nie są mylące.
  • 3 punkty: Tytuł oraz nagłówki mogłyby być napisane zwięźlej i czytelniej odpowiadać na pytania „Co to jest?” oraz „Czy to dla mnie?”. Treść nie wszystkich nagłówków jest w pełni zrozumiała.
  • 2 punkty: Tytuł oraz nagłówki są zbyt długie i niezbyt zrozumiałe. Raczej nie odpowiadają na pytania „Co to jest?” oraz „Czy to dla mnie?”.
  • 1 punkt: Obietnice oraz tytuły i nagłówki nie są czytelne. Odwiedzający nie wie, co i dlaczego powinien zrobić.

2) Wyczucie

  • 4 punkty: Obietnica oraz główne elementy graficzne z reklamy (albo miejsca, z którego trafił odwiedzający) pokrywa się treścią na landingu.
  • 3 punkty: Obietnica oraz główne elementy graficzne z reklamy (albo miejsca, z którego trafił odwiedzający) w pewien sposób pokrywa się treścią na landingu.
  • 2 punkty: Obietnica oraz główne elementy graficzne z reklamy (albo miejsca, z którego trafił odwiedzający) słabo pokrywa się treścią na landingu.
  • 1 punkt: Obietnica oraz główne elementy graficzne z reklamy (albo miejsca, z którego trafił odwiedzający) nie pokrywa się treścią na landingu.

3) Pożądanie

  • 4 punkty: Landing page’a oferuje coś, co jest pożądane przez odbiorców.
  • 3 punkty: Landing page’a oferuje coś, co jest w pewien sposób pożądane przez większość odbiorców.
  • 2 punkty: Landing page’a oferuje coś, co jest w pewien sposób pożądane przez mniejszą część odbiorców.
  • 1 punkt: Landing page’a oferuje coś, co jest nie jest lub praktycznie nie jest pożądane przez odbiorców.

4) Wizualizacja

  • 4 punkty: Produkt lub usługa przedstawiona została za pomocą zdjęcia/wideo lub dobrej jakości wizualizacji.
  • 3 punkty: Produkt lub usługa przedstawiona została za pomocą stockowego zdjęcia/wideo lub wizualizacji.
  • 2 punkty: Produkt lub usługa przedstawiona została za pomocą słabej jakości zdjęcia/wideo lub wizualizacji, która nie oddaje produktu/usługi, której dedykowany jest landing page.
  • 1 punkt: Produkt lub usługa przedstawiona nie została za pomocą zdjęcia/wideo lub wizualizacji.

5) Fomularz

  • 4 punkt: Formularz do wypełnienia przez odwiedzającego znajduje się w całości powyżej linii zanurzenia.
  • 3 punkt: Formularz do wypełnienia przez odwiedzającego znajduje się w częściowo powyżej linii zanurzenia.
  • 1 punkt: Formularz do wypełnienia przez odwiedzającego znajduje się w w całości poniżej linii zanurzenia.

6) Wielkość formularza

  • 4 punkt: Formularz do wypełnienia przed odwiedzającego jest tak krótki, jak to tylko możliwe. Znajdują się w nim maksymalnie 3 pola i żadne z nich nie jest opcjonalne.
  • 3 punkty: Formularz do wypełnienia przed odwiedzającego jest tak krótki, jak to tylko możliwe. Znajdują się w nim 4 pola i żadne z nich nie jest opcjonalne.
  • 1 punkt: Formularz do wypełnienia przed odwiedzającego mógłby być krótszy. Posiada do wypełnienia ponad 4 pola i żadne z nich nie jest opcjonalne.

7) Widoczność CTA

  • 4 punkty: CTA na Twoim langing page’u spełnia wszystkie te założenia: Przycisk CTA jest widoczny i wyróżnia się na tle innych elementów strony. Napis na przycisku został odpowiednio dobrany do akcji (zamiast Wyślij/Submit znajdziemy na nim Pobierz darmowy poradnik.
  • 3 punkty: CTA na Twoim langing page’u spełnia 2 z następujących założeń: Przycisk CTA jest widoczny i wyróżnia się na tle innych elementów strony. Napis na przycisku został odpowiednio dobrany do akcji (zamiast Wyślij/Submit znajdziemy na nim Pobierz darmowy poradnik.
  • 2 punkty: CTA na Twoim langing page’u spełnia 1 z następujących założeń: Przycisk CTA jest widoczny i wyróżnia się na tle innych elementów strony. Napis na przycisku został odpowiednio dobrany do akcji (zamiast Wyślij/Submit znajdziemy na nim Pobierz darmowy poradnik.
  • 1 punkt:- CTA na Twoim langing page’u spełnia nie spełnia ani jednego z następujących założeń: Przycisk CTA jest widoczny i wyróżnia się na tle innych elementów strony. Napis na przycisku został odpowiednio dobrany do akcji (zamiast Wyślij/Submit znajdziemy na nim Pobierz darmowy poradnik.

8) Profesjonalny wygląd

  • 4 punkty: Wygląd landing page’a pasuje do tematyki. Zdjęcia wyglądają profesjonalnie i autentycznie, a fonty pasują swoim charakterem do designu strony. Strona jest prosta i intuicyjna.
  • 3 punkty: Wygląd landing page’a pasuje do tematyki. Zdjęcia wyglądają nie wyglądają zbyt profesjonalnie i autentycznie. Użyto zbyt wielu fontów i kolorów. Strona jest prosta i intuicyjna.
  • 2 punkty: Wygląd landing page’a nie jest zbyt profesjonalny i nie pasuje do tematyki. Zdjęcia wyglądają nie wyglądają zbyt profesjonalnie i autentycznie. Użyto zbyt wielu fontów i kolorów. Strona jest prosta i intuicyjna.
  • 1 punkt: Wygląd landing page’a nie jest zbyt profesjonalny i nie pasuje do tematyki. Zdjęcia wyglądają nie wyglądają zbyt profesjonalnie i autentycznie. Użyto zbyt wielu fontów i kolorów. Strona nie jest prosta i intuicyjna.

9) Opinie

  • 4 punkty: Na stronie widoczne są testymoniale, które nie są anonimowe. Są podpisane imieniem i nazwiskiem, stanowiskiem i firmą. Każde z nich opatrzone jest zdjęciem osoby, która ją wystawiła.
  • 3 punkty: Na stronie widoczne są testymoniale, które nie są anonimowe. Są podpisane imieniem i nazwiskiem, stanowiskiem lub firmą oraz opatrzone zdjęciem osoby, która ją wystawiła.
  • 2 punkty: Na stronie widoczne są testymoniale, ale są anonimowe. Nie są podpisane imieniem i nazwiskiem, stanowiskiem lub firmą oraz opatrzone zdjęciem osoby, która ją wystawiła.
  • 1 punkt: Na stronie nie ma testymoniali.

10) Polityka prywatności

  • 4 punkty: Landing page posiada widoczny link do, utworzonej przez specjalistę, polityki prywatności, który znajduje się nieopodal przycisku CTA.
  • 3 punkty: Landing page posiada widoczny link do polityki prywatności, który znajduje się nieopodal przycisku CTA.
  • 2 punkty: Landing page posiada widoczny link do, utworzonej przez specjalistę, polityki prywatności, który nie znajduje się blisko przycisku CTA.
  • 1 punkt: Landing page nie posiada polityki prywatności.

11) Ścieżka wzroku

  • 4 punkty: Kluczowe elementy na stronie zaprojektowane są zgodnie ze ścieżką wzroku odwiedzającego.
  • 1 punkt: Kluczowe elementy na stronie nie są zaprojektowane zgodnie ze ścieżką wzroku odwiedzającego.

12) Dopasowanie

  • 4 punkty: Design langing page’a pasuje do naszej głównej strony internetowej firmy/produktu/usługi.
  • 3 punkty: Design langing page’a częściowo pasuje do naszej głównej strony internetowej firmy/produktu/usługi.
  • 1 punkt: Design langing page’a zdecydowanie odbiega od naszej głównej strony internetowej firmy/produktu/usługi.

13) Ucieczka

  • 4 punkt: Na stronie nie widnieje menu lub inne linki (poza polityką prywatności), które pomogą odwiedzającemu „uciec” z landing page’a.
  • 1 punkt: Na stronie widnieje menu lub inne linki (poza polityką prywatności), które pomogą odwiedzającemu „uciec” z landing page’a.

 

Sprawdź, czy Twój landing page nie zawiera błędów

Podlicz teraz uzyskane punkty i sprawdź, w której grupie znajduje się Twój landing page:

  • > 45 punktów – Twój landing page powinien dobrze konwertować! W jego wykonanie włożyłeś wiele pracy. Jeśli nadal masz problem z odpowiednim poziomem konwersji, pokaż go znajomym i dowiedz się, co im się podobało, a co nie. Czy zostawiliby tam swoje dane lub wykonali odpowiednią akcję nie wiedząc, że należy on do Ciebie?
  • 38 do 45 punktów – Twój landing page niedługo zacznie dobrze konwertować. Musisz jednak włożyć w niego jeszcze troszkę pracy. Popraw elementy, które oceniłeś najgorzej i śledź stopień konwersji, by sprawdzić, czy wprowadzone zmiany są skuteczne.
  • 27 do 37 punktów – Przed Twoim landing page’em jeszcze dość daleka droga ku konwersji. Wiele elementów wymaga dopracowania. Popraw elementy, które oceniłeś najgorzej i śledź stopień konwersji, by sprawdzić, czy wprowadzone zmiany są skuteczne.
  • < 27 punktów – To jeszcze nie to. Odwiedzający nie ufają temu, jak wygląda Twój landing page, a jeśli nie mają do niego zaufania, dlaczego mieliby zostawić tam swoje dane? Popraw elementy, które oceniłeś najgorzej i śledź stopień konwersji, by sprawdzić, czy wprowadzone zmiany są skuteczne.






Myślę, że spodoba się Tobie również artykuł:


Autorem wpisu Wykonaj audyt swojego landing page’a w 13 krokach jest:
Wojciech Olszewski
Na co dzień zajmuje się marketingiem, a w szczególności jego automatyzacją. W swojej pracy wykorzystuje szereg nowoczesnych i sprawdzonych rozwiązań z zakresu IT.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Imię *